کد خبر: 1219639
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
زمانی که در ژنو این فیلم را نمایش دادیم با استقبال بسیاری مواجه شد و بحث‌ها و تحلیل‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفت

جوان آنلاین: زمانی که در ژنو این فیلم را نمایش دادیم با استقبال بسیاری مواجه شد و بحث‌ها و تحلیل‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفت. 
هارون یشایایی، تهیه‌کننده فیلم «ناخدا خورشید» در جلسه رونمایی از نسخه مرمت شده این فیلم در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی ساخت فیلم گفت: رابطه من با ناصر تقوایی به پیش از ساخت این فیلم بازمی‌گردد، ما با یکدیگر در ارتباط بودیم. با اینکه این فیلم از نظر تجاری شکست کامل خورد، ولی اکنون یکی از افتخارات سینمای ایران است. 
 وی ادامه داد: زمانی که در ژنو این فیلم را نمایش دادیم با استقبال بسیاری مواجه شد و بحث‌ها و تحلیل‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفت. «ناخدا خورشید» معرفی خردمندانه‌ای از سینمای ایران است. این فیلم به لحاظ مردم‌شناسی اهمیت بسیاری دارد، به‌خصوص که مردم جنوب کشور در آن به خوبی معرفی شده‌اند. من معتقدم کشور ما مدیون جنوب ایران است و به قول ناصر تقوایی همه مردم ایران به نوعی جنوبی هستیم. 
یشایایی افزود: «ناخدا خورشید» چنان ساختمان محکمی است که حتی یک فریم از این فیلم را نمی‌توان حذف کرد. در واقع فیلم متعلق به آقای تقوایی و هنرمندان بزرگی است که این اثر را ساخته‌اند و قطعاً اگر علی نصیریان نبود این فیلم هرگز ساخته نمی‌شد. یادم می‌آید منطقه مورد نظر از نظر آب و هوا ناسازگار بود و امکانات پذیرایی نداشتیم و این جمعیت در یک میهمانخانه ساده مستقر بودند و تنها کسی که موجب شد مشکلات مرتفع شود، آقای نصیریان بود. از نظر من به غیر از آقای تقوایی، فیلم متعلق به آقای نصیریان است. یشایایی درباره معیار خود در تهیه‌کنندگی فیلم گفت: من و گروهی از دوستانم نگاهمان این بود که معنای تهیه‌کننده را در سینمای ایران از سرمایه‌گذار جدا کنیم. معتقدم تهیه‌کننده در به سرانجام رسیدن یک فیلم دارای تأثیر وجودی است. در سینما بیشتر تهیه‌کننده‌ها خانم هستند و علت این است که خانم‌ها حوصله بیشتری دارند. 
وی درباره تفاوت کار ناصر تقوایی و زنده‌یاد داریوش مهرجویی بیان داشت: هر دو دارای خصوصیاتی منحصر به فرد بودند. درباره تقوایی نکته‌ای وجود داشت و آن این بود که او خود نویسندگی می‌کرد و هنگام فیلمبرداری اگر دیالوگی را نمی‌پسندید درجا آن را تغییر می‌داد و بدین گونه موقعیت بسیار بهتری شکل می‌گرفت. تفاوت دیگر میان این دو هنرمند این بود که ناصر تقوایی به سرنوشت تهیه‌کننده کاری نداشت. در این برنامه هنرمندانی، چون داریوش مودبیان، محمود دینی، مسعود فروتن، کیوان کیانی، علی قوی‌تن، اسماعیل پوررضا، سیاوش دولتسرایی و اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما حضور داشتند.

برچسب ها: فیلم ، ژنو ، سینما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار